Die Loreleyn toteuttajien ja esiintyjien esittelyt

Ohjaaja Ville Saukkonen opiskeli Moskovassa Venäjän teatteritaiteen akatemiassa vuosina 1989–1993, ja sen jälkeen hän on ohjannut yli 130 oopperaensi-iltaa ympäri Suomea. Hänen yhteistyökumppaneitaan ovat olleet muun muassa useat musiikkiopistot ja konservatoriot, Sibelius-Akatemia, Turun, Porin, Jyväskylän ja Lahden oopperat, Suomalainen Kamariooppera, Savonlinnan Oopperajuhlat ja Suomen Kansallisooppera. Ulkomailla hänen ohjauksiaan on nähty Virossa, Venäjällä ja Saksassa.

Kapellimestari Mikk Murdvee on valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi pääaineina viulunsoitto ja orkesterinjohto. Hän on johtanut valtaosaa Suomen ja Viron ammattiorkestereista. Näyttämöteoksia hän on johtanut Viron Kansallisoopperassa, Ilmajoen musiikkijuhlilla sekä Porin, Keravan ja Lohjan maakuntaoopperoissa. Sen lisäksi hän on toiminut useampana vuonna apulaiskapellimestarina Tampereen oopperassa. 2011 hän toimi Lontoossa Esa-Pekka Salosen assistenttina Philharmonia Orchestran projekteissa. Ylioppilaskunnan Soittajien kapellimestarina hän toimi 2007–2017. Vuodesta 2017 hän on ollut Kaarinan musiikkiviikkojen ja musiikkileirin taiteellinen johtaja. Helsingin yliopisto palkitsi hänet Pacius-palkinnolla 2018. Hän on levyttänyt useita CD-levyjä sekä virolaisten ammattiorkestereiden että YS:n kanssa.

Lavastaja Tinde Lappalainen on helsinkiläinen teatterisuunnittelija, joka valmistui Aalto-yliopiston Taiteen ja suunnittelun korkeakoulusta taiteen maisteriksi 2015. Hän on kiinnostunut erityisesti musiikkiteatterista ja oopperasta. Lappalaisen lavastuksia ja pukusuunnitteluja on nähty viime vuosina mm. Kansallisoopperassa, Aleksanterin teatterissa ja Musiikkitalossa.

Puvustaja Hanna Hakkarainen on opiskellut Taideteollisessa korkeakoulussa vaatesuunnittelua mutta on siirtynyt oopperan ja teatterin puvustukseen. Takana on jo melkein viisitoista vuotta puvustuksia, lastenteatterista oopperaan. Die Loreley on yhdestoista teos yhdessä ohjaaja Ville Saukkosen kanssa.

Koreografi Laura Humppila on helsinkiläinen fyysisen teatterin tekijä, teatteriopettaja maisteriopiskelija (Taideyliopisto Teak, TeM), teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja tanssija (Balettioppilaitos, näyttötutkinto). Hän on toiminut tanssiryhmissä ja teatteri- ja oopperaproduktioissa esiintyjänä ja koreografina, esiintynyt kotimaassa ja ulkomailla, ohjannut ja opettanut esittävää taidetta ja perustanut Physical Opera -liikkeellisen esittävän taiteen kollektiivin. Hänen töitään ovat mm. Onnellisuus Sisälläni ‑tanssiteatteriteos (2018) ja koreografiat MTK:n 100-vuotisjuhlateokseen Maan ja Metsän Laulu Messukeskukseen (2017). Die Loreley on Humppilan kahdeksas ooppera yhteistyössä Ville Saukkosen kanssa.

Valosuunnittelija Janne Teivainen on ollut valo- ja äänisuunnittelutehtävissä jo parinkymmenen vuoden ajan niin suurissa teattereissa kuin tanssiryhmien parissakin. Tanssiryhmistä esimerkkeinä Tommi Kitti Company, Tanssiteatteri Rimpparemmi, Aurinkobaletti ja Tanssiteatteri Tsuumi, teattereista esimerkkeinä Turun Kaupunginteatteri, Komediateatteri sekä Suomen Kansallisooppera. Janne Teivainen toimii Aleksanterin Teatterin teknisenä johtajana. Teivainen kuuluu myös monitaiteelliseen Taite ry -ryhmään. Teivainen on opiskellut Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun laitoksella.

Maskeeraussuunnittelija Sini Silfvenius-Bart on EAT-meikkaaja-maskeeraaja ja parturi-kampaaja. Hän tekee tuotantojen lisäksi liiketyötä omassa liikkeessään Pähkinä-hiuksessa ja on Suomen Maskeeraajat ry:n puheenjohtaja.

Kuoronjohtaja Visa Yrjölä valmistui musiikin maisteriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kuoronjohdon koulutusohjelmasta kesäkuussa 2018. Yrjölä on myös tehnyt vaihto-opintoja Wienissä ja työskennellyt mestarikursseilla useiden ammattilaiskuorojen edessä. Yrjölä johtaa parhaillaan Kamarikuoro Kaamosta, Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajia ja Mieskuoro Eugaa. 2013 Tampereen Sävelen kuorokatselmuksessa Visa Yrjölälle myönnettiin nuoren ja lupaavan johtajan erikoispalkinto ja 2018 Bratislava Choir Festivalilla parhaan kuoronjohtajan palkinto.   

Ylioppilaskunnan Soittajat (YS) on vuonna 1926 perustettu, Helsingin yliopiston yhteydessä toimiva täysimittainen sinfoniaorkesteri, joka jatkaa Suomen akateemisen orkesteritoiminnan yli 250-vuotisia perinteitä. Orkesterin kapellimestarina on toiminut syksystä 2017 alkaen Tomas Djupsjöbacka.

Sopraano Saara Kiiveri valmistui Sibelius-Akatemian maisteriopinnoista 2016 Monica Groopin johdolla. Vuosina 2010–2014 hän opiskeli Metropolia Ammattikorkeakoulussa opettajaan Seppo Ruohonen. Kiiverin oopperarooleja ovat olleet mm. Mozartin Don Giovannin Donna Elvira, Cosi fan tutten Fiordiligi sekä Taikahuilun Pamina ja Ensimmäinen nainen, G. Rossinin Il viaggo a Reimsin Madama Cortese, M. Ravelin L’enfant et les sortilèges -oopperan La Princesse, Kalevi Ahon Frida y Diego -oopperan Tina Modotti sekä Riikka Talvitien The Judge’s wife -kamarioopperan Peg. Kiiveri debytoi Suomen Kansallisoopperassa Taikahuilun Ensimmäisen naisen roolissa sekä Kirmo Lintisen Koodi ilolle -konsertin solistina syksyllä 2017. Hän oli 2017–2018 kiertävässä koululaisoopperassa Ihmepoika A. 2016 alkaen hän on esiintynyt Kansallisoopperan lapsille tarkoitetussa minioopperoissa. Saara Kiiveri sai toisen palkinnon Kangasniemen laulukilpailuissa 2015.

Tenori Tero Harjunniemi on esiintynyt ympäri Suomea mm. Suomen Kansallisoopperassa, Tampereen, Joensuun, Porin, Kokkolan ja Oulun oopperoissa, Tampereen teatterissa, Kotkan kaupunginteatterissa, Tampereen Komediateatterissa ja Imatran teatterissa: mm. 2013–2014 Tampereen Teatterin Les Miserablesin (Boublil & Schönberg) Jean Valjean, 2014 Joensuun Oopperayhdistyksen Taikahuilun (Mozart) Tamino, 2015 Tampereen Oopperan Nabuccon (Verdi) Abdallo ja 2015–2016 Suomen Kansallisoopperassa Phantom of the Operan Raoul. 2017–2018 hän lauloi Tampereen Teatterin Cat’s -musikaalissa kolme roolia: Vanha teatterikissa Gus, merirosvo ja ooppera-kissa Murr-Roope sekä Topparoi-junakissa. 2018 Harjunniemi lauloi Leonard Bernsteinin Candide-operetin nimiroolissa Helsingin Savoy-teatterissa.

Basso Kristjan Mõisnik opiskeli laulua Sibelius-Akatemian solistisella osastolla Anssi Hirvosen ja Erkki Rajamäen johdolla ja valmistui musiikin maisteriksi 2008. Hän on opiskellut myös Hans Sotinin johdolla Kölnin musiikkikorkeakoulussa. Vuodesta 1998 on Mõisnik esiintynyt ooppera-, oratorio- ja konserttisolistina sekä lied-laulajana Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Puolassa, Tanskassa ja Saksassa. 2004–2007 hän kuului Bremenin oopperan solistikuntaan. Oopperarooleja hänelle on kertynyt noin 37 yli 40 produktiossa. 2008–2014 hän oli Oulun seudun Ammattikorkeakoulun laulun tuntiopettaja, Ylä-Satakunnan musiikkiopiston ja Petäjä-opiston päätoiminen laulunopettaja 2013–2015 sekä Sibelius-Akatemian laulun tuntiopettaja 2015 ja syksystä 2015 Sibelius-Akatemian laulun lehtori.

Tenori Tero Halonen on opiskellut laulua Metropolia Ammattikorkeakoulussa mm. Seppo Ruohosen johdolla. Hänen näyttämöroolejaan ovat olleet mm. 1. sotilas (Monteverdi: Poppean kruunaus; Orfeus’ Muses 2017), diktaattori Adolf Hitler (Alvaro Zúñiga Roncal: GerMania – La Gran Fiesta; Suomalainen Ooppera 2016), Don Basilio (ja Don Curzio) (Mozart: Figaron häät; Metropolia 2016), Oppipoika (Lehrbube) (Wagner: Nürnbergin mestarilaulajat; Suomen Kansallisooppera 2015), Eumete (Monteverdi: Il ritorno d’Ulisse in patria; Metropolia 2015), Lars Cleen (Paolo Rosato: Lars Cleen; Metropolia 2015), Paimen ja Apollo (Monteverdi: L’Orfeo; Metropolia 2015), Tamino (Mozart: Taikahuilu; Metropolia 2012) sekä konserttiroolejaan mm. Parsifal (Wagner: Parsifal: Helsinki Opera 2018), Hoffmann (Offenbach: Hoffmannin kertomukset; Oopperastudio Aino 2018), Max (von Weber: Taika-ampuja; Oopperastudio Aino 2018) ja Matteo (R. Strauss: Arabella; Oopperastudio Aino 2017).

Basso Henri Uusitalo opiskelee Sibelius-Akatemialla laulumusiikin koulutusohjelmassa Kristjan Mõisnikin johdolla. Aiemmin Uusitaloa ovat opettaneet mm. Marita Kaakinen sekä Aki Alamikkotervo ja Jaakko Ryhänen. Uusitalo on valmistunut Centria-ammattikorkeakoulusta musiikkipedagogiksi 2014 pääaineena viulu ja on soittanut mm. Haapaveden kamariorkesterissa ja Ostrobothnian Folk Orchestrassa. Sibelius-Akatemiassa Uusitalo on esiintynyt 2016 Mozartin Taikahuilun konserttiversiossa Sarastron ja Sprecherin rooleissa, 2017 Benjamin Brittenin Kesäyön unelmassa Peter Quincen roolissa ja 2018 Buplion roolissa Mozartin La clemenza di Tito -oopperassa. 2018 Uusitalo esitti Monteronen roolin Verdin Rigoletto-oopperassa (Opera BOX). Syksyllä 2018 Uusitalo esitti Suomen Kansallisoopperassa Puccinin Tosca-oopperassa Vanginvartijan roolin.

Mezzosopraano Kaisa Näreranta on valmistunut muusikoksi Lahden Ammattikorkeakoulun Musiikki- ja draamainstituutista 2016 pääaineenaan klassinen laulu. Hänen opettajinaan ovat toimineet mm. Sirkka Parviainen ja Taina Piira. Näreranta on laulanut useissa solistitehtävissä niin kuorojen kuin orkestereiden konserttituotannoissa. Ooppera- ja operettirooleista mainittakoon J. Straussin Lepakko-operetin Rosalinde ja Yö Venetsiassa -operetin Barbara sekä oopperarooleista G. Puccinin Suor Angelica -oopperan nimirooli. 2015 hän lauloi Aino Sibeliuksen roolin musiikkidraamassa Soivaksi kirjoitettu Lahden Sibeliustalossa ja Finlandia-talossa. 2017 Näreranta esiintyi Saksan Weimarin oopperastudion Don Giovannin Donna Elvirana. 2018 hän esiintyi M. Aution lastenooppera Prinsessa Adalminan Kuningattarena Suomen-kiertueella sekä Adalgisan roolissa V. Bellinin oopperassa Norma Espoon Sellosalissa.